Fødsel og navngivning

Fødselsanmeldelse

En fødsel skal registreres senest 14 dage efter, at den har fundet sted. På den måde bliver dit barn registeret i cpr-registret og barnet får sit cpr-nummer. Hvis der har været en jordemoder tilstede ved fødslen, er det jordemoderen, der anmelder fødslen.

Som forældre skal I kun anmelde fødslen selv hvis:

• der ikke har været en jordemoder tilstede ved fødslen
  • du bor i Sønderjylland og føder udenfor hospitalet
  • du føder i udlandet og har dansk folkeregisteradresse

Reglerne om fødselsanmeldelse gælder uanset om du er medlem af folkekirken eller ej.

Hvis du føder i udlandet og har dansk folkeregisteradresse

Fødsel og navngivning i udlandet registreres af folkeregistret, når forældrene indrejser med barnet.

Faderskab

Hvis I er gift, bliver ægtemanden automatisk registreret som barnets far, når barnets fødsel bliver registreret. I får derved fælles forældremyndighed over barnet.

Hvis I ikke er gift og ønsker fælles forældremyndighed over jeres barn, skal I senest 28 dage efter fødslen udfylde en omsorgs- og ansvarserklæring om faderskab. Det gør I digitalt med MitID på borger.dk.

Ønsker I at få registreret faderskabet før barnets fødsel eller senere end 28 dage efter barnets fødsel, skal I udfylde blanketten ”Faderskab og forældremyndighed (før fødslen og senere end 28 dage efter fødslen)”. Det gør I digitalt med MitID på borger.dk.

Medmoderskab

Når to kvinder vælger at få et barn et sammen, kan medmoderskabet bestemmes inden assisteret reproduktion (kunstig befrugtning). Et registreret medmoderskab giver både barnet og medmoderen en række rettigheder og pligter. Læs mere på borger.dk.

Navngivning

Alle børn skal have et navn senest 6 måneder efter, at de er blevet født.

Hvordan navngivningen sker, afhænger bl.a. af, om du bor i Sønderjylland eller i den øvrige del af landet, og om du er medlem af folkekirken eller et andet trossamfund.

Hvis du har konkrete spørgsmål til navngivning, kan du henvende dig til kirkekontoret på soeborg.sogn@km.dk eller telefon 48 30  37 76.

Navngivning uden dåb

Du kan navngive dit barn digitalt med MitID ved at udfylde blanketten ”navngivning” på borger.dk. Den digitale ansøgning bliver automatisk sendt til det sogn, hvor moderen har bopæl.

Hvis du ikke kan benytte dig af MitID, kan du printe blanketten fra borger.dk ud. Blanketten skal sendes til kirkekontoret i det sogn, hvor barnet har bopæl.